[WinMXno]

PeerGuardian

Av PeerGuardian
Gjest

Innlegg Skrevet: 23:27:20 Mandag 16 Juli 2007
Tittel: PeerGuardian
Svar med Sitat
Jeg kjører MX i primærtilkobling, er det nødvendig å bruke PeerGuardian mer ?
Er ikke link til denne herfra mer ?
Finner en link til bruksanvisning på PG2, men den virker ikke her.......

Fint om noen veit da.

Til Toppen
Trine
Redaksjonsmedlem

Ble Medlem: Jan 12, 2004
Innlegg Skrevet: 10:14:55 Tirsdag 17 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Når du bruker primærtilkobling bør du så absolutt bruke PG.
Jeg gikk på forsiden (øverst til høyre) og søkte etter "PeerGuardian" og fikk da opp alt som har blitt skrevet om PG her på siden.
Tror det er denne du leter etter:
http://www.webfrik.com/veiledning-31.html

Ta også en titt på nyhetsartikkelen:
http://www.webfrik.com/nyhetsartikkel-103.html

Til Toppen
Neutron-Winmxworld.com
Gjest

Innlegg Skrevet: 15:09:55 Torsdag 19 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Slik som blokkeringslisten til MXpie.info er nå, har det ingen hensikt å kjøre peerguardian. MXpie gjør ikke jobben sin med å oppdatere listen.
Hvis man åpner blokkeringslisten i browseren, ser man at det bare er diverse MXpie IPer i den, og ingen botter som sprer falske filer. PG vil bare ligge i bakgrunnen og bruke CPU og RAM uten at den blokkerer noe.
Jeg vil derfor anbefale alle som bruker hosts-filer å kjøre sekundærtilkobling, eller oppgradere til dll-filen fra WinMXWorld, ellers vil man være med på å skade nettverket.

Til Toppen
Trine
Redaksjonsmedlem

Ble Medlem: Jan 12, 2004
Innlegg Skrevet: 5:23:34 Fredag 20 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Og nok en gang er Nautron tilbake her og reklamerer for dll-fila ja ser jeg...
Håper ikke flere faller for dette.
Evil or Very Mad

Til Toppen
Neutron-Winmxworld.com
Gjest

Innlegg Skrevet: 13:41:05 Fredag 20 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Det er ikke reklame, det er fakta. Når jeg ser at brukere blir fortalt ting som ikke stemmer har jeg ikke noe annet valg enn å rette på det som blir sagt. Bruker man PG etter anvisningene her, vil man ikke beskytte nettverket.
Det er 3 måter å beskytte nettverket 100% på, den ene er å kjøre sekundærtilkobling slik at ingen falske botter kobler seg til deg, den andre er å bruke dll-filen, den tredje er å bruke en brannmur eller PG2 med de riktige blokkeringslistene. Siden blokkeringslisten til MXpie ikke er komplett, blir alternativ 3 utelatt. Da er det 2 alternativer igjen. Hvilken man velger å bruke bryr jeg meg ikke om, men det er de 2 alternativene som finnes.
Det er ikke noe å "falle for", enten beskytter man nettverket, ellers gjør man det ikke.
Denne siden burde sjekke fakta før det blir skrevet instruksjoner om hvordan man beskytter nettverket. Brukere som følger instruksjonene her bruker MX med god samvittighet uten å vite at nettopp dem er del av å skade nettverket.

Til Toppen
Volvogutten
Erfaren bruker

Ble Medlem: May 06, 2005
Innlegg Skrevet: 20:56:06 Torsdag 26 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Jeg blir rett og slett forvirra jeg...Her er det altså påstand mot påstand...Begge mener den andre har feil...Og mener de selv har rett...Stor forvirring for oss brukere... Confused
Til Toppen
Neutron-Winmxworld.com
Gjest

Innlegg Skrevet: 4:30:58 Tirsdag 31 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Sitat:
Jeg blir rett og slett forvirra jeg...Her er det altså påstand mot påstand...Begge mener den andre har feil...Og mener de selv har rett...Stor forvirring for oss brukere...

Om du er i tvil om hva som er rett eller galt, kan du sjekke selv. Alle her er vel ihvertfall enige i at de falske bottene kobler seg til primære brukere som ikke blokkerer.
Guiden på denne siden anbefaler å bruke peerguardian sammen med MXpies blokkeringsliste. Denne listen kan hvem som helst lese i browseren her: http://files.sabmx.net/pg2/block.txt

Sitat:

Sabre-DDOS:205.238.40.0-205.238.40.0
Sabre-DDOS:205.238.40.3-205.238.40.15
Sabre-DDOS:205.238.40.18-205.238.40.49
Sabre-DDOS:205.238.40.54-205.238.41.5
Sabre-DDOS:205.238.41.7-205.238.41.7
Sabre-DDOS:205.238.41.9-205.238.41.13
Sabre-DDOS:205.238.41.15-205.238.47.255
Sabre-Spammer-Matt:82.45.173.151-82.45.173.151
Sabre-Spammer-Matt:82.35.48.164-82.35.48.164

IPene som er listet, er fra Sabres IP-range (han som driver MXpies cache-servere). Akkurat hva de 2 nederste IPene er, er jeg ikke sikker på, men plateindustrien bruker langt mer enn 2 IPer til å floode. Denne listen dekker ikke de falske bottene.

P2P-listen fra bluetack er useriøs. Store ISPer verden over er lagt inn, og bluetack har ingen folk som overvåker WinMX-nettverket for falske botter. Med andre ord, listen er ubrukelig med WinMX.
Jeg husker ikke helt nøyaktige tall, men jeg mener den blokkerte 17% av alle gyldige IP-addresser, og nærmere 50% av alle IP-addresser som er i bruk. (dette kan man regne på selv hvis man ser hvor mange IPer som er blokkert i PG med bare denne listen lastet inn.)
Noen av de falske bottene er (tilfeldigvis) blokkert i denne listen, men langt fra alle.
PG skaper også problemer for brukere som prøver å koble seg til diverse tjenester fordi PG ikke bare overvåker WinMX-trafikk, men all trafikk (utenom websider hvis dette er valgt).

Man må også tenke på at hvis man blokkerer feile IPer, ødelegger dette for andre brukere. Det er noe som heter "det er bedre med for mye enn for lite", men det gjelder ikke for WinMX.
Man vil f.eks ikke få søkeresultater fra en sekundær bruker dersom enten du eller brukeren med filene du søker etter er koblet til en primærbruker som blokkerer den andre primære brukerens IP.
Er du koblet til en primærbruker med PG, og laster inn chatromlisten, vil man ikke få opp rom som er hostet på blokkerte IPer.
Det er selvfølgelig ikke så veldig farlig hvis bare noen få feile IPer er blokkert, men her er det snakk om store deler av vanlige brukere. Da har det en stor negativ effekt på nettverket.

Derfor anbefaler jeg å ikke bruke PG, men heller kjøre sekundærtilkobling dersom man velger å bruke en hosts-fil for å koble til nettverket.
Kjører man primærtilkobling med hosts-fil, enten med eller uten PG, vil man skade nettverket. Dette er fakta som hvem som helst kan sjekke hvis de gidder. Setter du deg inn i hvordan WinMX-nettverket fungerer (hvordan søk og søkeresultater sprer seg på nettverket, hvordan primære og sekundære brukere virker osv), kan du se at dette faktisk stemmer.

Jeg er ikke her for å ødelegge for noen eller skape krangel, men jeg ønsker at de som anbefaler løsninger og skriver guider setter seg inn i hvordan ting fungerer.
Jeg vet at unique forstår godt hvordan WinMX-nettverket er bygd opp, og at han har god kontakt med folk i MXpie-teamet. Jeg håper at han vil se på det, og få gjort noe med blokkeringslisten som står tom.
Uansett hvilken patch man velger å bruke, eller hvem man er tilhenger av, har vi alle et felles mål, det er å bevare WinMX-nettverket. Den eneste måten å gjøre det på er å samarbeide.

Til Toppen
tvi-tvi
Erfaren bruker

Ble Medlem: Sep 04, 2005
Innlegg Skrevet: 20:51:27 Tirsdag 31 Juli 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Du er ikke alene om forvirringen volvogutten.
Nå har jeg prøvd sekundærtilkoblingen uten PG2. Det medfører lavere antall treff, men uten alle de falske bottene.
Jeg får ikke målt om antallet brukbare søketreff reduseres, men hvordan går det om alle bruker sekundærtilkoblingen ?
Så det stemmer det jo som Winmxworld-representanten sier.
Dette punktet iallfall.
Og PG-listene kan da ikke være særlig komplette heller - noen ganger er det jo bare falske botter og ingen reelle.

Savner en oppklaring fra kompetent hold her.

Til Toppen
Gjest

Innlegg Skrevet: 5:47:26 Fredag 3 August 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Det er bluetack ( http://www.bluetack.co.uk/forums/index.php ) som vedlikeholder listene i PG, hvordan de gjør det må du spørre dem om.
Både oss fra WinMXWorld og MXpie har hatt problemer med dem. De har flere ganger puttet cache-servere på blokkeringslisten bare på ****skap. Det er derfor MXpie skriver at "allow"-listen også må legges til i PG når man bruker blokkeringslisten, ellers vil man kunne ha problemer med å koble seg til nettverket.
Hvordan de kan påstå at de viktigste serverene som driver et p2p-nettverk er anti-p2p er det ingen som forstår. Bluetack er etter min mening ingen seriøs organisasjon, bare en liten klubb sammensatt av vanlige folk med generelle kunnskaper.

Sitat:
Og PG-listene kan da ikke være særlig komplette heller - noen ganger er det jo bare falske botter og ingen reelle.

Grunnen til at man må kjøre PG med primærtilkobling er at man blokkerer de falske bottene fra å koble seg til DIN primærtilkobling og spre falske søkeresultater til andre WinMX-brukere gjennom din WinMX og din IP. PG reduserer ikke falske søkeresultater fra å vises i WinMX, og det er heller ikke det som er hensikten med å bruke det.

Det er forskjell på filtrering og blokkering:
"Blokkering" er når et program blokkerer IP-addressene til de falske bottene fra å koble seg direkte til deg. All trafikk direkte fra deres IPer blir ignorert. Dersom det kommer data fra dem som ikke blir sendt fra deres IPer, men via en annen bruker på WinMX, vil ikke PG reagere på det, og dette blir vist i WinMX. De falske søkeresultatene blir sendt ut fra IPen til vanlige brukere av WinMX som kjører primærtilkobling, ikke fra deres IPer direkte, derfor nytter det ikke å kjøre PG for å bli kvitt de falske søkeresultatene.

Når det er et program som leser og forstår det WinMX sender og mottar, og kan fjerne falske søkeresultater, kalles det "filtrering". Det er bare DLL-filen som har denne muligheten, og uansett hvilken brannmur eller blokkeringsliste man bruker, vil det ikke fjerne de falske søkeresultatene.

Til Toppen
Neutron-Winmxworld.com
Gjest

Innlegg Skrevet: 6:37:09 Fredag 3 August 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Det forrige innlegget var fra meg, glemte å skrive inn brukernavn.

For å prøve å gjøre slutt på forvirringer, har jeg tegnet opp et skjema som viser brukere i forskjellige situasjoner (med og uten PG, med og uten DLL-filen), og hvor de falske søkeresultatene enten blir stoppet eller ikke stoppet.

Som man ser, vil PG bare virke mot falske filer dersom den "første" primære brukeren kjører PG (forutsatt at PG har en blokkeringsliste med de rette IPene). Den falske botten vil da ikke kunne koble seg til denne primære brukeren, og den kan da ikke sende ut søkeresultater gjennom denne primære brukeren. Dette gjelder da bare for EN primær bruker, den sekundære brukeren som søker vil fortsatt kunne motta falske søkeresultater fra andre primære brukere som ikke har noen form for beskyttelse.

Håper at dette gjorde slutt på forvirringer. Jeg kan forklare nærmere hvis det er noe dere ikke forstår

Til Toppen
tvi-tvi
Erfaren bruker

Ble Medlem: Sep 04, 2005
Innlegg Skrevet: 18:35:50 Lørdag 4 August 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Det du skriver betyr at hvem som helst kan sabotere hele PG2 sin virkning bare ved å primærtilkoble seg å lavære å bruke Pg2.
Det ser ut som dette er fakta for det blir jo u-imotsagt !
Og mine beskjedne praktiske forsøk tyder jo på at mannen ha rett.

Vil man ut-dype denne forklaring slik at vi brukere - som jo er essensen her - forstår litt ?

Til Toppen
Neutron-Winmxworld.com
Gjest

Innlegg Skrevet: 7:37:47 Søndag 5 August 2007
Tittel:
Svar med Sitat
Altså, hvis ALLE på WinMX hadde enten brukt DLLen eller PG2 som blokkerer de rette IPene, hadde ikke de falske bottene kunne koblet seg til noen brukere i det hele tatt, og dermed hadde vi ikke hatt falske filer, men så lenge det er et par stykker som ikke kjører det, hjelper det ikke å bruke PG2 for å filtrere vekk falske søkeresultater, og det er umulig å få hver eneste primærbruker til å beskytte seg. Om de ikke kobler til akkurat deg, kobler de seg heller til en annen bruker som ikke beskytter seg.

For å kvitte seg med de falske filene må man ha noe som forstår hvordan WinMX kommuniserer med andre brukere og utifra dette kunne filtrere de falske søkeresultatene fra listen. Det er dette DLL-filen gjør for å kunne filtrere resultatene. PG2 forstår bare IP, og ser bare på IP addressen, ikke hva IP-pakken inneholder.

Grunnen til at jeg sier at det ikke er vits i å kjøre PG er at P2P-listen og MXpie-listen ikke blokkerer de rette IPene. Hadde de gjort det, hadde PG beskyttet nettverket mot flooding, og det hadde vært et poeng i å kjøre det. Men så lenge listene er slik som de er idag er det ikke vits i å ha det installert. Derfor bør man enten kjøre sekundærtilkobling eller bruke DLL-filen.

Litt om flooding:
Når en primær bruker (eller en sekundær koblet til denne primære) søker etter en tittel som har mange falske filer, blir den primære brukeren bombet med søkeresultater som tar opp mye båndbredde. Hvis ikke linjen er rask nok til å sluke opp alle disse resultatene, vil internettforbindelsen droppe, det vil si at man mister internettforbindelsen en liten stund. Alle de sekundære brukerene koblet til denne primære mister da forbindelsen til nettverket, og må hente ny primær IP fra peer-cachene. Det er ingen patch eller brannmur man kan bruke for å beskytte seg mot det, den eneste beskyttelsen som finnes er at så få falske botter får koblet seg til nettverket, altså at så mange brukere som mulig blokkerer. Når dette hele tiden skjer litt her og der, blir det fort større belastning på cache-serverene og ustabiliteter i nettverket. Trege bredbåndslinjer (med f.eks 512kbit nedlasning) vil ha vanskeligheter med å holde en stabil tilkobling til nettverket, jo flere falske botter, jo raskere linje må man ha for å kunne kjøre primær.

I tillegg til at man har falske filer og flooding, tar de falske bottene opp mange sekundærslots på de primære brukerne. En primær bruker kan bare ha 12 sekundære brukere tilkoblet samtidig (hvis man ikke endrer på det i settings). Når disse slotsene er opptatt, må sekundære brukere prøve å koble til andre primære brukere. Dette betyr at det blir mer belastning på cache-serverene og lengre ventetid.

Til Toppen
Vis Innlegg fra:
Start Nytt Tema Svar på Tema Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1
Brukerforum hovedside -> Alt om WinMX -> PeerGuardian
Gå Til:  
Du kan starte nye temaer i dette forumet
Du kan svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet